Saturday, October 13, 2012

Modem Hang, Connection Lost, Connection Slow

Pernahkah anda mengalami masalah seperti Modem Hang, Connection Lost, Connection Slow, dan pelbagai lagi?
TM Modem Innacomm W3400V
Beberapa hari yang lepas, masalah ini terjadi kepada saya dimana selepas saya setup lappy saya untuk membuat kerja internet menggunakan kelajuan penuh. Kelajuan internet yang saya dapat memang laju kerana saya subscribe Pakej BlockBuster Deals 4MBps.
Tetapi masalahnya secara tiba – tiba connection menjadi terlalu perlahan dan juga terus tiada data yang boleh saya download. Selepas beberapa troubleshooting saya lakukan, namun ianya tidak dapat menyelesaikan masalah.
Apabila saya lihat pada Modem TM Innacomm W3400V saya, lapu LED untuk DATA tidak menyala. Ini menunjukkan tiada DATA yang dihantar atau diterima. Jadi saya sudah tahu puncanya adalah Modem Innacomm W3400V sudah jem atau hang.
Jika anda mengalami masalah yang sama seperti saya, disini saya kongsikan cara saya menyelesaikan masalah Modem TM Hang atau lost connection.
Cara Pertama : Anda matikan sahaja Modem anda untuk beberapa minit (2 minit sudah mencukupi) dan hidupkan semula.
Cara ini dapat menyelesaikan masalah modem hang atau lost connection. Jika anda menggunakan modem jenis lain, caranya sama juga, hanya perlu matikan dan biarkan beberapa minit sebelum menghidupkannya semula.

Cara kedua
: Cara alternatif selain mematikan modem adalah dengan REBOOT modem secara internal. Bermaksud anda login setting modem anda dan lakukan proses REBOOT.
Jika anda menggunakan Modem Innacomm W3400V, anda boleh lihat tutorial “Cara Reboot Modem Innacomm W3400V TM“.
Itu sahaja untuk kali ini, semoga ianya bermanfaat kepada semua.

8 comments:

  1. HP 2600 Printer Setup

    The Hewlett-Packard Company, commonly known as HP, is an American Brand that manufactures high quality printers. Their printers are used all over the world.

    HP 2600 Printer comes with above par printing quality. It is easy to setup the printer.

    HP 2600 Printer Setup involves 4 steps:-
    To learn more, click on HP 2600 Printer Setup

    ReplyDelete
  2. We can instruct you properly, if you need to set up an HP wireless printer using 123.hp/setup . You can do the setup process easily, if you have correct technical knowledge about printer setup. First of all, you must go to open 123.hp/setup and open it in the internet browser. then , you should type the model number of your HP wireless printer in the shown box of 123.hp/setup. You can download the personal drivers of your HP wireless printer. After this process, you may get insert setting up the HP wireless printer properly. If you don’t have any manual or choice, you can take the specialized expert instruction or assistance for completing the setup process of HP wireless printer.

    ReplyDelete