Tuesday, June 21, 2011

USB Protection


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua peminat komputer dan internet.

Masih ingat dengan disket tak ? Dahulu disket menjadi storan portable paling top.Selain menjadi storan portable paling top , disket juga menjadi penyebar virus .Sekarang disket sudah tidak digunakan lagi kerana diganti dengan pendrive / thumdrive.Namun satu perangai disket yang diturunkan kepada generasi pendrive / thumdrive adalah menjadi penyebar virus juga.

Baru-baru ini saya menemui satu software portable yang mungkin berguna untuk anda.Software ini amat berguna pada pendrive / thumdrive yang tidak mempunyai Write Protector.Software ini berfungsi sebagai penghalang virus atau file untuk menyalinkan dirinya ke pendrive.Software yang saya maksudkan adalah USB WriteProtector.Software ini boleh di download dan diguna secara percuma (Download USB WriteProtector ).

Cara untuk menggunakannya USB WriteProtector:

  1. Extract file yang di download tadi ke pendrive / thumdrive.
  2. Klik pada “UsbWriteProtect.exe” . Akan keluar skrin seperti dibawah :.
  3. Tip pada USB write protection ON – untuk halang sebarang virus / file disalin ke pendrive anda.
  4. Tip pada USB protection OFF – untuk membenarkan sebarang virus / file disalin ke pendrive anda.

usb-writeprotector

p/s : Setiap kali anda menukar fungsi “ON” . “OFF” . pastikan anda remove pendrive untuk mengaktfikan menu tersebut dan masukkan semula pendrive untuk lihat hasilnya.Untuk memastikan samada setting anda berjaya atau tidak cuba “ON” dan remove pendrive anda.Selepas itu masukkan semula pendrive anda dan cuba create folder dalam pendrive tersebut.Jika tidak berjaya create folder bermakna setting anda berjaya.

Sumber*

1 comment: